یک جمله کلاسیک می گوید “اگر محصولی دارید که کسی از وجود آن مطلع نیست، آن محصول را ندارید” امروزه این موضوع دیگر اعتباری ندارد چرا که مردم این روزها توسط اطلاعاتی که هرلحظه به گوش آنها می رسد، احاطه شده اند و اصطلاحا در چرخه اطلاعاتی به سر می برند. مسئله چالش برانگیز ماندگاری در این چرخه ی اطلاعات و حفظ ارتباط با مخاطب است.
اگر روزی یک برند می توانست به سادگی با چند تبلیغ تلویزیونی و دو تبلیغ محیطی به ماندگاری در ذهن افراد برسد. اما امروز رگبار اطلاعات به راحتی نام و نشان کسب و کار شما را از ذهن مخاطبان پاک خواهد کرد.

پس چگونه ماندگار شویم در ذهن های ناآرام امروزی؟
جواب این پرسش در گروی فهم کلمه “رسانه” است.
در یک جمله: “رسانه وجود دارد تا مفاهیم عظیم را در ذهن مخاطبین نهادینه کند”. برندی که رسانه ندارد به مثابه مراسم عروسی است بدون عروس و داماد! رسانه مکان خاص و اهداف خاصی را می طلبد. رشد تکنولوژی امکان تاسیس رسانه های مختلف را برای شرکت ها و سازمان های مختلف مهیا کرده است. رسانه هایی که می توانند در قلب شبکه های اجتماعی متولد بشوند، فالور داشته باشند و پیام خود را منتشر سازند. اما به یاد داشته باشیم: اداره کردن یک رسانه قطعا به سادگیِ تاسیس آن نیست.

 

چگونه رسانه های ساخته شده را مدیریت کنیم؟

مخاطب
تحت هر شرایطی برای مخاطب باشید، رسانه یعنی داشتن مخاطب!
بدون آشنایی با او نمی توان، مخاطب را به سمت خود متمایل کنید پس ابتدا او را بشناسید و سعی کنید به ذائقه او تسلط پیدا کنید و برای این کار وقت و انرژی بگذارید و اولین پله را با اقتدار بردارید. در این بین متوجه می شوید که در چه جاهایی نقطه اشتراک مابین برند خودتان و مخاطبانتان وجود دارد.

تخصص در اجرا
در ساختن یک رسانه “تخصص” حرف اول و آخر را می زند. منظور از تخصص همه فعالیت هایی است که در قدم اول به درک قدرت اقتصادی و جامعه شناسی مخاطب منجر می شود. در قدم دوم منظور از تخصص، توانایی اجرای بهینه متناسب با داده های قدم اول است. اگر در قدم اول موفق نباشید به یک ربات شبیه خواهید بود که مطالب مختلف را در رسانه ها پرتاب می کند بی آنکه منتظر چیزی باشد.

گزارش گیری
اگر مرحله “شناسایی مخاطب” و “تخصص در اجرا” را به خوبی در مسیر ساختِ رسانه گذرانده باشید به مهمترین مرحله در ساخت رسانه خواهید رسید و آن مرحله عملکرد بر اساس بازخوردهای مخاطبان است. در این مرحله است که شما به سمت حرفه ای شدن خواهید رفت. هرچه بیشتر و بهتر بتوانید سنجش و گزارش گیری از فعالیت های خود داشته باشید قطعا می توانید رسانه ای پویا تر و محبوب تر داشته باشید. دقت داشته باشید که رسانه به مدد پویا بودن و داینامیک بودن آن است که فعال و زنده است و در غیر این صورت که شما اصلا رسانه ندارید و آن چیزی که دارید یک اکانت شبکه اجتماعی است و نه یک رسانه.